Procedura KPP w Opocznie w sprawie zgłoszeń wewnętrznych od sygnalisty
Art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z dnia 24.06.2024r.,poz. 928) zobowiązał m.in. Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie do wprowadzenia Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Komendzie Powiatowej Policji w Opocznie, Komisariacie Policji w Paradyżu, Posterunku Policji w Drzewicy. (Procedura zgłoszeń wewnętrznych).
Komendant Powiatowy Policji w Opocznie, zachęca do korzystania z Procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnejKPP w Opocznie, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
Cel Procedury zgłoszeń wewnętrznych
Celem Procedury zgłoszeń wewnętrznych jest ukształtowanie efektywnego i jednolitego systemu informowania o naruszeniach prawa w Komendzie Powiatowej Policji w Opocznie, Komisariacie Policji w Paradyżu, Posterunku Policji w Drzewicy, poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.
Kto może być sygnalistą
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Sygnalistą jest również osoba fizyczna, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych ma zastosowanie do byłych i obecnych pracowników/policjantów Komendy Powiatowej Policji w Opocznie, Komisariatu Policji w Paradyżu, Posterunku Policji w Drzewic, oraz osób ubiegających się o pracę na podstawie stosunku pracy oraz innego stosunku prawnego, stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby w Komendzie Powiatowej Policji w Opocznie, Komisariacie Policji w Paradyżu, Posterunku Policji w Drzewicy.
Jakich naruszeń prawa może dotyczyć zgłoszenie
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
-
Korupcji;
-
Zamówień publicznych;
-
Usług, produktów i rynków finansowych;
-
Przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
-
Bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
-
Bezpieczeństwa transportu;
-
Ochrony środowiska;
-
Ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
-
Bezpieczeństwa żywności i pasz;
-
Zdrowia i dobrostanu zwierząt;
-
Zdrowia publicznego;
-
Ochrony konsumentów;
-
Ochrony prywatności i danych osobowych;
-
Bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
-
Interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
-
Rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
-
Konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy pub-licznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
Informacją o naruszeniu prawa jest informacja, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informacja dotycząca próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
Jak można dokonać zgłoszenia wewnętrznego
Zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa można dokonać ustnie lub pisemnie.
Zgłoszenie wewnętrzne dokonywane ustnie odbywa się za pośrednictwem:
Nienagrywanej linii telefonicznej pod nr tel.: 47 846 32 11, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 do 14:00 (poza dniami ustawowo wolnymi od pracy);
Bezpośredniego spotkania, podczas którego zgłoszenie dokumentowane jest w formie protokołu rozmowy.
W przypadku wyboru przez zgłaszającego sposobu zgłoszenia poprzez bezpośrednie spotkanie, na wniosek zgłaszającego, zgłoszenie ustne ma miejsce podczas takiego spotkania w siedzibie KPP w Opocznie zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W celu zachowania poufności tożsamości sygnalisty spotkanie takie organizowane jest po uprzednim wyznaczeniu jego terminu, przy czym przy wyznaczaniu terminu preferowane jest skorzystanie z nr tel.: 47 846 32 11.
Zgłoszenie wewnętrzne dokonywane pisemnie może być dokonane poprzez:
Wysłanie go na adres: Sekretariat Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie, 26-300 Opoczno, aleja Dąbrówki 1 w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem: „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”;
Doręczenie go osobiście do Recepcji Komendy Powiatowej Policji w Opocznie,26-300 Opoczno, aleja Dąbrówki 1,w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”.
W przypadku gdy zgłoszenie wewnętrzne dotyczy funkcjonariuszy lub pracowników ds. Skarg i Wniosków KPP w Opocznie, zgłoszenie takie może być dokonane poprzez:
Wysłanie go na adres: sekretariat Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie, 26-300 Opoczno, aleja Dąbrówki 1s w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”;
Doręczenie go osobiście do Sekretariatu Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie, 26-300 Opoczno, aleja Dąbrówki 1 w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”.
Wysłanie go na adres: Sekretariat Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi, ul. Lutomierska 108/112, 91-048 Łódź, w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”;
Doręczenie go osobiście do Sekretariatu Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi, ul. Lutomierska 108/112, 91-048 Łódź, w zamkniętych dwóch kopertach z dopiskiem „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”.
Co powinno zawierać zgłoszenie wewnętrzne
Składane zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu sprawy, datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie, wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia, wskazanie adresu do kontaktu.
Przykładowy wzór druku formularza zgłoszenia wewnętrznego stanowi załącznik nr 1 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych.
W celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji zwrotnej wskazane jest, aby sygnalista podał w zgłoszeniu adres do kontaktu.
Jeżeli w zgłoszeniu wewnętrznym nie zostanie podany adres do kontaktu, ani nie jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych, nie będzie realizowany obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia oraz udzielania informacji zwrotnej w kolejnych etapach procedowania zgłoszenia.
Zgłoszenia wewnętrzne, które są anonimowe, nie są rozpatrywane według Procedury zgłoszeń wewnętrznych. Procedury zgłoszeń wewnętrznych nie stosuje się także do naruszeń dotyczących obowiązujących w KPP w Opocznie, KP w Paradyżu, PP w Drzewicy, regulacji wewnętrznych i standardów etycznych.
Ochrona sygnalisty
Sygnalista podlega ochronie, jeżeli zgłosi naruszenie prawa, które korzysta z takiej ochrony oraz w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego ma uzasadnione podstawy sądzić o prawdziwości przedmiotu zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i dokona zgłoszenia we właściwy sposób, a więc w formie zgłoszenia wewnętrznego, zewnętrznego lub w formie ujawnienia publicznego, zgodnie z funkcjonującymi regulacjami prawnymi.
Zgodnie z Procedurą zgłoszeń wewnętrznych dostęp do zgłoszenia ma tylko Komendant Powiatowy Policji w Opocznie, jego zastępca oraz upoważnione przez Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie osoby na każdym etapie postępowania.
KPP w Opocznie, gwarantuje, że Procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń wewnętrznych przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem wewnętrznym oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie wewnętrzne, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu wewnętrznym. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób. Dane osobowe są one przetwarzane zgodnie z obowiązującą w KPP w Opocznie Polityką ochrony danych osobowych.
Dane osobowe oraz pozostałe informacje, przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych, a także dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Dane sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu osobom nieupoważnionym, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty lub gdy ujawnienie danych sygnalisty jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Komendant Powiatowy Policji w Opocznie nie będzie tolerował żadnego rodzaju działań odwetowych, ani prób lub groźby zastosowania takich działań, w tym szykan, zachowań dyskryminujących i innych form wykluczenia lub nękania, gróźb, sankcji wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą.
Działaniem odwetowym jest bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych dostępne są w załączniku nr 1 oraz 6 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Do odpowiedzialności karnej i odszkodowawczej może zostać pociągnięty sygnalista, który zgłosi naruszenie prawa, do którego nie doszło.
Zasady postępowania ze zgłoszeniami wewnętrznymi w KPP w Opocznie.
Zgłoszenie wewnętrzne będzie rozpatrywane zgodnie z Procedurą zgłoszeń wewnętrznych.
Zgłoszenie wewnętrzne podlega weryfikacji przez osoby upoważnione. Weryfikacja zgłoszenia wewnętrznego polega na ustaleniu, czy informacja zawarta w zgłoszeniu stanowi informację o naruszeniu prawa i czy zgłoszenie zostało dokonane przez osobę spełniającą wymogi określone w ustawie, a także czy nie zachodzą okoliczności wykluczające dalsze procedowanie zgłoszenia wewnętrznego.
Osoby upoważnione do rozpatrzenia zgłoszeń wewnętrznych poinformują sygnalistę o przyjęciu zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
Sygnaliście, na pozostawione dane kontaktowe przekazana zostanie informacja zwrotna na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie do 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nie przekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Informacja o naruszeniu prawa może być zgłoszona w każdym przypadku również do Rzecznika Praw Obywatelskich (informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl, ePUAP: /RPO/SkrytkaESP/, adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa) albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, z pominięciem niniejszej Procedury zgłoszeń wewnętrznych – bez dokonania zgłoszenia wewnętrznego. Zgłoszenie takie nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie sygnalistów. (Przepisy odnoszące się do zgłoszeń zewnętrznych wchodzą w życie z dniem 25 grudnia 2024 r. – zgodnie z ar. 64 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.)
Pliki do pobrania
-
Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowanych działań następczych w Komendzie Powiatowej Policji w Opocznie
Data publikacji 16.09.2024 12:00(pdf 4.29 MB)
-
Załącznik- Formularz zgłoszenia
Data publikacji 16.09.2024 12:00(doc 82.5 KB)
-
załącznik - Klauzula informacyjna dla osób, któych dane zostały pozyskane w związku ze zgłoszeniem naruszenia w KPP w Opocznie
Data publikacji 16.09.2024 12:00(docx 17.1 KB)