Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o przepisy prawa ujęte w następujących aktach normatywnych: art. 63 Konstytucji RP Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483), Kodeks postępowania administracyjnego tekst jednolity (Dz. U. z 2018. poz. 2096
z póź. zm.) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Art. 225par.1 KPA
"Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi"
"Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek. W związku z tym, ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje"
J. Bokowski:Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004 s.813
Przyjęcia interesantów przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi (lub jego Zastępców) oraz Komendendanta Powiatowego Policji w Opocznie w sprawach skarg i wniosków mozliwe jest w każdy wtorek w godzinach 15.00 -17.00.
Wniesienie skarg i wniosków możliwe jest również za pośrednictwem poczty, przy pomocy środków technicznych – telegramem, faksem na numer 47 841-22-22, jak również za pośrednictwem Internetu na adres mailowy <skargi@ld.policja.gov.pl>.
Każda korespondencja kierowana do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi oraz do Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie zostanie załatwiona zgodnie z właściwością.
Ponadto do Państwa dyspozycji pozostają numery telefonów 47 841-22-11
Dzwoniąc pod wskazane numery uzyskacie Państwo wskazówki w zakresie procedury przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji.
W ujęciu ogólnym przedmiotem skargi w rozumieniu art. 227 kpa mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.
Natomiast wniosek w rozumieniu art. 241 kpa dotyczy propozycji ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatyw zmierzających do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.
Nawet pobieżna lektura wskazuje, że rozróżnienie wniosku od skargi jest rzeczą łatwą. Skarga zawiera krytykę, wniosek zaś stanowi przejaw inicjatywy obywatelskiej zmierzającej do poprawy pracy i funkcjonowania Policji.
O tym czy pismo jest skargą czy wnioskiem decyduje zgodnie z art. 222 kpa jego treść, a nie tytuł nadany przez autora. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków rozpoczyna się z chwilą złożenia i przyjęcia skargi (wniosku).
Przepis art. 253 § 1 kpa zobowiązuje organ Policji do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych terminach.
Obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg spoczywa na kierownikach jednostek organizacyjnych Policji. Nie jest to obowiązek codziennego przyjmowania interesantów, czynność tę ograniczono do jednego dnia w tygodniu.
Godziny przyjęć określa kierownik jednostki organizacyjnej. Informacja o terminach przyjęć powinna być wywieszona w miejscu widocznym.
W sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi (lub jego Zastępcy) przyjmuje interesantów w każdy wtorek w godz. 15 – 17. Termin ten został dostosowany do dnia przyjęć interesantów przez administrację państwową województwa łódzkiego.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Komendant Powiatowy Policji w Opocznie, Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Opocznie lub inna wyznaczona przez komendanta osoba, przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy
- wtorek, w godz. 15.00 - 17.00.
Jeżeli wtorek wypada dniem wolnym od pracy, przyjęcia interesantów realizowane są w kolejnym dniu roboczym.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prawo przewiduje różne sposoby wniesienia skarg i wniosków. Można je wnosić pisemnie (osobiście lub za pośrednictwem poczty), ustnie do protokołu, a także przy pomocy środków technicznych – telegramem i faksem. Rozwój techniki dał możliwość wnoszenia skarg również za pośrednictwem Internetu.
Skarga/Wniosek powinny zawierać:
-
imię i nazwisko wnoszącego,
-
dokładny adres do korespondencji,
-
dokładny opis zdarzenia.